söndag, februari 07, 2010

Ack ack ack...

Så var en till lördag bortslösad, normala (?) människor sägs sova ungefär 6-8 timmar per dygn. Räknat fr.o.m. fredag kväll har jag de senaste 24 timmarna sovit strax över 16 timmar. Nu låter det iofs som om jag beklagar mig över att sova för mycket. Sanningen är den att jag tycker mycket om att sova. Man är så härligt borta, tiden försvinner och om man har riktig tur drömmer man också. Sömn är ett perfekt sätt att fördriva sin tid, speciellt när man, som jag, pendlar T/R till Borås varje vardag. Restid med buss Göteborg-Borås: ca 1 timme, upplevd restid om man sover: ca 5 minuter.
Hm, detta resonemang får mig att fundera över i hur man mäter relativ tid... Hur ska man definiera tiden som man upplever har passerat när man sovit eller varit medvetslös på något annat sätt. När jag blev sövd för att ta bort blindtarmen vet jag att den faktiska tiden av medvetslöshet var runt 2 timmar, eller nått sånt. Men min upplevda tidsmängd är svårare att definiera.... Det behövs ett nytt system för att mäta relativ tid!

Folk runt om kring mig börjar samla seriösa vuxenpoäng, känns som jag ligger rätt långt efter i statistiken. Om man nu vill gradera livet på ett sådant sätt. Själv har jag hyresrätt, över 100 högskolepoäng (än så länge), studieskulder, ångest över framtiden och allt för många hobbys. Borde ge några vuxenpoäng i alla fall? Någon borde utse en minister för sånt här, så man kan hålla räkningen och få klara definitioner av hur många poäng olika saker ger. Kanske skulle han/hon/den/det även kunna sammanställa en topplista över landets mest vuxna personer.

Det var mitt lördagsnatts dravel. Håll till godo, paradoxalt nog ska jag sova nu...

Inga kommentarer: